در روز شکرگزاری سال 2020 به خاطر چه چیزی شکرگزار هستید؟

نویسنده: فست مترجم عمومی دیدگاه: 0 مشاهده: 1019 بار

 

جشن شکرگزاری یک از سنت های بی نظیر کشور آمریکاست. درسته که در کشور ما چنین سنتی وجود نداره اما مطمئنا همۀ ما لذت شکرگزار بودن رو چشیدیم. در این مقاله قصد داریم به این سنت بی نظیر بپردازیم. و به خودمون یادآوری کنیم که به قول قرآن "هرکس شکرگزار باشد او را می افزایم".

 

البته همۀ ما به خاطر مشغله کاری، فراموش می کنیم که سپاسگزار شادی های کوچکی که داریم باشیم. در جریان زندگی روزمره، در حین کار، ارتباط با خانواده و دوستان و فعالیتهای بی شماری که داریم، برخی از داشته های بی نظیرمون عادی تلقی شده و مورد توجه و قدردانی ما قرار نمی گیرند. شکرگزاری این موارد را یادآوری می کنه و به ما این فرصت را میده تا چشم ها را بشوییم و جور دیگر ببینیم.  

در پایان این مقاله قصد داریم ما هم مواردی که به خاطرش قدردان و شکرگزار هستیم رو بیان کنیم، اما قبل از آن بیایید نگاهی به سنت شکرگزاری کشور آمریکا بیندازیم.

 

تاریخچه مختصر  جشن روز شکرگزاری

جشن شکرگزاری یکی از سنت های بی نظیر کشور آمریکاست و در پایان ماه نوامبر برگزار میشه و سنتی ترین غذای این روز بوقلمونه. اما این رسمِ جشن گرفتن، از کجا آمده؟ اجازه بدید به سال 1620 ، یعنی به زمانِ مهاجران ساحل شرقی آمریکای شمالی برگردیم. 

 این مهاجران در اراضی ماساچوست امروزی ساکن شده بودند و زندگی در خانۀ جدیدشان به شکلی غیرقابل تحمل سخت بود. هوا سرد و ناپایدار بود، زمین هنوز محصول نمی داد و خیلی چیزها در محیط زندگی آنها غیر معمول بود.

مهاجران نمی تونستند بدون کمک بومیان آمریکایی زنده بمونند. بومیان به اولین استعمارگران، در شکار کمک کردند، نحوه‌ی پرورش ذرت، استخراج شیره از درختان افرا و ماهیگیری در رودخانه ها رو به اونها آموزش دادند و به اونها کمک کردند تا بتونند در شرایط سخت زنده بمونند.

یک شانس بزرگ در آن دنیای جدید، به مهاجران رو کرد و با یکی از بومیان آمریکایی به نام اسكوانتو آشنا شدند. اسکانتو انگلیسی صحبت می كرد و به استعمارگران برای بقا كمك میكرد. او اتحاد مهاجران را با قبایل محلی تقویت کرد و این اتحاد بیش از 50 سال ادامه داشت.

در سال 1621 ، وقتی که مهاجران موفق به کشت اولین محصول ذرت خود شدند، تصمیم گرفتند این موفقیت رو با دوستان بومی شون به اشتراک بگذارند. ویلیام بردفورد یک شکار سه روزه و یک مهمانی رو با متحدان بومی آمریکایی شون ترتیب داد. اونها در طول این سه روز، تونستند به میزان کافی پرنده شکار کنند و با اون پرنده ها به مدت یک هفته از کل گروه شون پذیرایی کنند.

 

با وجود اینکه این مهمانی مشترک میان استعمارگران و بومیان آمریکا، آن روزها به طور رسمی به عنوان روز شکرگزاری نامیده نشد، اما اولین جشن روز شکرگزاری محسوب میشه.

 

بعداً ، در سال 1789 ، اولین بیانیۀ شکرگزاری، توسط اولین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ، جورج واشنگتن صادر شد. هدف از صدور این بیانیه، تشویق آمریکایی ها برای ابراز قدردانی از تصویب قانون اساسی ایالات متحده و پایان جنگ استقلال بود. تقریباً در طی 30 سال، ایالت نیویورک جشن شکرگزاری را به عنوان یک جشن سالانه ایالتی برپا کرد. در سالهای بعد، چند ایالت شمالی دیگه هم جشن های ایالتی مشابهی را اعلام کردند. در طول جنگ داخلی بود که روز شکرگزاری به عنوان یک جشن ملی مشخص شد و هر ساله آخرین پنجشنبه نوامبر برگزار میشه.

 

سنت های شگفت انگیز شکرگزاری

مثل هر جشن سنتی دیگه ای ، شکرگزاری هم سنت های بسیار جالبی داره.

 

بخشیدن بوقلمونها

در واقع این یک رسم بامزه و در عین حال نجات بخشه. هر سال در روز شکرگزاری رئیس جمهور ایالات متحده یک هدیه غیر معمول دریافت می کنه – دو تا بوقلمون زنده! بعد در یک مراسم ویژه در کاخ سفید، این دو پرنده که بوقلمون های روز ملی شکرگزاری هستند، به صورت نمادین توسط رئیس جمهور "بخشیده" شده و برای داشتن یک زندگی طولانی و شاد به یک مزرعه فرستاده می شن!

 

غذای سنتی

در اکثر خانواده ها، در روز جشن شکرگزاری یک بوقلمون بزرگ پخته میشه. غذاهای دیگه ای که به طور سنتی در این تعطیلات سرو می شن عبارتند از : نان ذرت، سیب زمینی شیرین، سس گوشت، پوره سیب زمینی، سس کرن بری و سالادهای مختلف. برای دسر شام شکرگزاری، اکثر خانواده ها پای و معمولا با طعم های کدو تنبل ، سیب، گردو و سیب زمینی شیرین درست می کنند.

 

دور هم جمع شدن خانواده

بیشتر خانواده های آمریکایی روز شکرگزاری به منزل اقوام شون میرن تا در این روز در کنار هم باشن. فرزندانی که در خوابگاه هستند یا مستقل از والدین شون زندگی می کنند، به دیدن والدین شون میرن یا با هم یک شام خانوادگی می خورند. اکثر بلیط های پرواز برای این روز، ماه ها قبل از تعطیلات فروخته می شه.

 

گفتن "متشکرم!"

گفتن این جمله، اساس این روز است. خیلی آسونه - به این فکر کنید که چه کسی به شما کمک کرده ، چه کسی شما رو خوشحال کرده و به طور کلی به چیزهایی که بابت شون سپاسگزار هستید، فکر کنید و اونها رو به نزدیکان تون بگید. خیلی مهمه که اطرافیان بدونند که شما قدردان محبت و حضور اونها در زندگی تون هستید و اونها زندگی شما را بهتر می کنند.

 

شکستن استخوان آرزو

یک استخوان کوچک V شکل (استخوان جناغ) در قفسه سینه بوقلمون وجود داره که بهش "استخوان آرزو" میگن. بعد از اینکه گوشت دور استخوان خورده شد مدتی باید بمونه تا خشک بشه. بعد دو نفر دو سر استخوان را می گیرند و آرزو می کنند. بعدش این استخوان رو در جهات مختلف می کشند تا بشکنه. آمریکایی ها معتقدند که آرزوی شخصی که تکه استخون بزرگتری تو دستش مونده برآورده میشه. (این کار شبیه بازی ای که ما ایرانی ها با استخوان جناغ سینه مرغ می کنیم و اسمش بازی "یادم تو را فراموش" هست)

 

شکرگزاری انفرادی

(این بخش از مقاله به سنت مذکور ارتباط نداره و نظرات نویسنده ی مطلب است.) 

ما ایرانی ها سنتی با این نام نداریم ولی می تونیم حداقل در زندگی خودمون این سنت رو به صورت انفرادی اجرا کنیم. به نظر من حتی می تونیم به جای اینکه سالی یکبار شکرگزاری کنیم هر روز این کار رو انجام بدیم و از مواهب حیرت انگیزش بهره مند بشیم. کافیه یک دفتر مخصوص این کار داشته باشیم یا حتی از گوشی موبایل مون استفاده کنیم و هر روز سه تا ده موردی که بابتش سپاسگزار هستیم رو بنویسیم. بعد از چند ماه که زندگی مون رو مرور کنیم از میزان تغییرات مثبتی که رخ داده حیرت خواهیم کرد.

 

شکرگزاری گروهی

اگر مایلید در شرکت یا خونه تون به صورت گروهی انجامش بدید یک ایده ساده و جالب براتون دارم. اسم این ایده " نامۀ شکرگزاری" هست. این مراسم زیبا رو می تونید پایان هر ماه یا مثل آمریکایی ها یک روز مشخص در سال انجام بدید (حتی می تونید همزمان با آمریکا در روز جشن شکرگزاری انجامش بدید، همه چیز به شما بستگی داره ) یک جعبه خوشگل و تعدادی کاغذ یا کارت تهیه کنید. هر کدوم از همکاران  یا اعضای خانواده که مایل هست از دیگران تشکر کنه، روی یکی از کارت ها یا کاغذها تشکرش رو به همراه نام شخص مورد نظرش بنویسه و در جعبه بندازه. آخر روز یک نفر به نمایندگی از دیگران جعبه رو باز کنه و کارت هر کس رو بهش تحویل بده. مطمئنا از دیدن چهره های خوشحال همکاران و عزیزان تون لذت خواهید برد.

 

ما در فست مترجم، به خاطر چه چیزهایی در سال 2020 شکرگزار و قدردان هستیم؟

سال 2020 بسیار چالش برانگیز بود. پاندمیِ امسال همه رو به یاد چیزهای واقعا مهم زندگی شون انداخت. چیزهایی که ما در سال 2020 شکرگزارشون هستیم:

 

  • سلامتی

امسال یک پاندمی کل جهان رو درگیر کرد. ما شکرگزار و قدردان هستیم که شرایطی که امسال پیش امد مارو تحت تاثیر قرار نداد و همچنان سلامت هستیم و برای همه آرزوی سلامتی داریم.

 

  • مشتریان مون

از همه مشتریان عزیزمون به خاطر پشتیبانی و وفاداری شون و اعتمادی که به ما دارند بسیار سپاسگزار هستیم. شما بزرگترین مشوق و الهام بخش ما هستید. به شما قول میدیم که کیفیت بالای خدمات مون رو حفظ کنیم و بهترین خدمات ممکن رو ارائه بدیم.

 

  • تیم متخصص مون

ما از همه کارمندان مون در سرتاسر کشور سپاسگزار هستیم. از تیم ترجمه، تیم زیرنویس، تیم دوبله و صداگذاری و بخش پشتیبانی و بخش فنی سایت بسیار سپاسگزاریم. قدردان زحمات و تلاش های شما هستیم. به کمک شماست که ما قادر به ارائه خدمات با کیفیت و سریع هستیم. شما واقعا حرفه ای و مسئولیت پذیرید و ما خوشحالیم که شما عضو تیم ما هستید. 

 

  • شیوه ی کاری مون (آنلاین)

از اینکه شرایط پاندمی بر شرایط کاری ما تاثیر نگذاشت بسیار قدردان و شکرگزار هستیم. همچنین ما بسیار خوشحال و سپاسگزار هستیم که در کسب و کاری فعال هستیم که می تونیم به گسترش جهان کمک کنیم.

 

 

ما به زبانهای مختلف از شما سپاسگزاریم

ما از شرکت مون سپاسگزاریم که برای همه مون به یک خانواده تبدیل شده و جاییه که همیشه می تونیم حمایت، عشق، تشویق و اعتماد رو دریافت کنیم. ما همواره مراقبیم تا بهترین خدمات ترجمه را ارائه بدیم!

 

فقط یک "متشکرم" کافی نیست. ما به همه زبانها از شما سپاسگزاریم.

Arabic – Shukran

Bosnian – Hvala

Breton – Trugéré

Catalan – Gràcies

Chinese – Xie Xie

Croatian – Hvala

Danish – Tak

Dutch – Dank u

Filipino – Salamat

Finnish – Kiitos

French – Merci

German – Danke

Greek – Efharisto

Hawaiian – Mahalo

Hindi – Dhanyawaad

Indonesian – Terima kasih

Irish – Go raibh maith agat

Italian – Grazie

Japanese – Arigato

Korean – Kamsahamnida

Maltese – Grazzi

Nepali – Dhanyabaad

Norwegian – Takk

Portuguese – Obrigado

Romanian – Mulțumesc

Russian – Spasibo

Slovak – Ďakujem

Slovenian – Hvala

Spanish – Gracias

Swahili – Asante

Swedish – Tack

Thai – Kop khun

Turkish – Teşekkür ederim

Welsh – Diolch yn fawr

Ukrainian - Diakuju

 

پیشنهاد ویژه

در پایان مایلم یکی از بهترین کتاب هایی رو که تغییرات مثبت بسیاری در زندگی من ایجاد کرد و به موضوع این مقاله مربوطه بهتون معرفی کنم. کتاب "معجزه ی شکرگزاری". از نویسنده این کتاب خانم "راندا برن" بسیار سپاسگزارم که مفهوم واقعی شکرگزاری رو به من آموخت. پیشنهاد می کنم اگر تاکنون شکرگزار بودن به سبک زندگی تون تبدیل نشده، این کتاب جادویی رو مطالعه کنید و تمریناتش رو انجام بدید و معجزات پی در پی و بی شماری رو که به زندگی تون سرازیر می کنه در آغوش بکشید.

Enjoy the little thing in your life