المپیک زمستانی و زبان رسمی آن

نویسنده: فست مترجم عمومی دیدگاه: 0 مشاهده: 154 بار

خواه عاشق زمستان باشید خواه از آن متنفر باشید، بازی‌های المپیک زمستانی هدیه ای است که زمستان هر چهار سال یکبار به ما پیشکش می‌کند. این نمایش باشکوه ورزش‍‌های برفی و یخی بخشی از یک سنت قدیمی و چند صد ساله است.

علت برگزاری هر چهار سال یکبار این مسابقات به دوران یونان باستان برمی‌گردد. مسابقات المپیک در میان یونانیان از چنان اهمیتی برخوردار بود که مورخین یونانی از آن به عنوان واحد سنجش زمان استفاده می‌کردند و هر چهار سال یکبار را "المپیاد" می‌نامیدند. مسابقات المپیک اولیه یونان باستان تنها در رشته دو میدانی و در محلی به نام "المپیا" به منظور احترام به زئوس برگزار میشد. سپس به تدریج ورزش‌های کشتی، بوکس و پرش به آن اضافه گردید. اولین قهرمان المپیک در سال 776 قبل از میلاد مسیح در مسابقه دو برنده شد.

المپیک مدرن

بازی‌های المپیک باستانی در قرن چهارم قربانی سیاست و در نتیجه ممنوع شدند و دوران عظمت رسمی آنها در دنیای باستان به پایان رسید. اما احیای بازی‌های المپیک در سال 1896 انجام و المپیک مدرن متولد و توسط کمیته بین‌المللی المپیک اداره میشد.

المپیک زمستانی و تابستانی

المپیک در اصل یک رقابت تابستانی بود اما در سال 1924 ورزش‌های زمستانی را نیز دربرگرفت. تا سالها رقابت‌های المپیک تابستانی و زمستانی در یک سال برگزار و فاصله چهار ساله اصلی حفظ میشد. اما از سال 1994 المپیک تابستانی و زمستانی از یکدیگر تفکیک و به فاصله دو سال از هم برگزار می‌شوند.

چرا المپیک زبان رسمی دارد؟

ارتباطات در یک رویداد بین‌المللی با بیش از 200 کشور شرکت کننده چگونه باید مدیریت شود؟ یکی از اهداف المپیک مدرن به اشتراک گذاری فرهنگ‌های مختلف و همکاری بین‌المللی است. اما آیا این امر بدون داشتن یک زبان رسمی امکان‌پذیر است؟

بنیان‌گذار المپیک مدرن، بارون دو کوبرتن فرانسوی بود. در آن زمان فرانسوی به عنوان اولین زبان دیپلماسی درنظر گرفته میشد. ترکیب این مورد و قرار گرفتن کمیته بین‌المللی المپیک در یک منطقه فرانسوی زبان در سوییس باعث شد که اولین زبان رسمی المپیک فرانسوی باشد. هدف زبان‌های رسمی المپیک، ارائه پیوسته اطلاعات و اطلاعیه‌ها به زبان‌هایی است که برای تعداد زیادی از شرکت کنندگان قابل فهم باشد.

زبان‌های رسمی المپیک

درحال حاضر زبان‌های فرانسوی و انگلیسی دو زبان رسمی رقابت‌های المپیک هستند. فرانسوی زبان اولیه است و هر گونه اختلافی به نفع زبان فرانسوی حل می‌گردد. تمامی اطلاعات و اطلاعیه‌های مربوط به المپیک به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌شوند. انگلیسی به دلیل مشترک بودنش بین کشورهای زیادی، به عنوان دومین زبان رسمی انتخاب شد.

زبان‌های رسمی موقتی المپیک

رقابت‌های المپیک مدرن در شهرهای مختلف سرتاسر دنیا برگزار می‌گردند. در طول رقابت‌ها، زبان رسمی المپیک زبان یا زبان‌های کشور میزبان خواهد بود. به عنوان مثال برای المپیک زمستانی 2022 که در پکن چین برگزار شد، زبان‌های رسمی المپیک، انگلیسی، فرانسوی و چینی ماندارین بودند.

ترجمه کتبی و شفاهی  

قوانین کمیته بین‌المللی المپیک اظهار میدارند که در طول رقابت‌های المپیک علاوه بر زبان رسمی المپیک، ترجمه شفاهی بلادرنگ نیز باید فراهم گردد. درحال حاضر ترجمه به زبان‌های عربی، آلمانی، روسی و اسپانیایی در طول تمامی رقابت‌های المپیک ارائه می‌گردد. تشخیص اینکه وجود تعداد انگشت شماری زبان رسمی برای برآورده کردن نیازهای تمامی شرکت کنندگان کافی نیست، کلید موفقیت المپیک است. تقویت تفاهم و همکاری بین فرهنگی با فراهم نمودن روش‌های ارتباطی آسان آغاز می‌گردد.

ترجمه کتبی و شفاهی با کیفیت، فرصت‌هایی را برای به اشتراک گذاری فرهنگ و سنت‌های ملل مختلف با سایر کشورها فراهم می‌آورد. المپیک به عنوان متنوع ترین رویداد جهانی از نظر فرهنگی و زبانی، فرصتی طلایی برای ترویج وحدت بین فرهنگی است.

ترجمه کتبی و شفاهی نیز نقش کلیدی و مهمی در اشاعه رقابت‌های المپیک ایفا می‌کنند. کشورها مفسرانی را برای ارائه رویدادها به زبان مادری خودشان به کشور برگزار کننده المپیک می‌فرستند و دسترسی به رویدادهای از طریق تلویزیون به مردم سراسر جهان این امکان را می‌دهد که رقابت‌ها را به زبان مادری خودشان تجربه کنند.

مترجمان کتبی و شفاهی همچون شیرازه‌ای هستند که این رویداد چند ملیتی را حفظ می‌کنند. آنها با تقویت ارتباط بین شرکت کنندگان و در نهایت ملت‌ها، اهداف بنیان‌گذاران این رقابت‌ها را محقق می‌نمایند.

المپیک فقط یک رویداد ورزشی نیست، بلکه رویدادی برای اتحاد ملت‌های مختلف با یکدیگر است. ایجاد یک پل زبانی بین شرکت کنندگان، تماشاگران و نمایندگان ملی، یک پیوند ضروری است. المپیک نمونه ای از همکاری بین‌المللی عامدانه است و تسهیلات زبانی، نشانه موفقیت پیوسته آنهاست.

 

ترجمه متن، ترجمه ویدیو، ترجمه کتبی