یادگیری یک زبان جدید چه تاثیری بر سلامت روان دارد؟

نویسنده: فست مترجم عمومی دیدگاه: 0 مشاهده: 177 بار

یادگیری یک زبان جدید میتواند تاثیر مثبت قابل توجهی بر سلامت روان شما بگذارد و شما مزایای آن را به طرق مختلف حس خواهید کرد. اولین تاثیری که خواهد داشت این است که شما را قادر به برقراری ارتباط با مردم و فرهنگ‌های دیگر می‌کند. به شما کمک می‌کند تا راه جدیدی برای بیان خود بیابید، از حباب فرهنگی خود خارج شوید و دیدگاه های جدیدی بدست آورید.

فواید یادگیری یک زبان جدید شامل طیف وسیعی است از افزایش اعتماد به نفس گرفته تا محافظت در برابر آلزایمر. دراین مقاله ما چند مورد از مهمترین دلایل مفید بودن یادگیری یک زبان جدید بر سلامت روان را مطرح می‌کنیم.

یادگیری یک زبان جدید همدلی و آگاهی فرهنگی شما را افزایش می‌دهد.

فرآیند یادگیری یک زبان جدید شما را مجبور می‌کند که دنیا را از جهات مختلف، متفاوت ببینید. نه تنها صداها و کلمات زبان جدید متفاوت از زبان مادری شما هستند بلکه اصطلاحات و عبارت‌های رایج آن زبان نیز ممکن است کاملا متفاوت باشند و می‌توانند بینش جالبی را در مورد ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی آن کشور به شما ارائه دهند. به عنوان مثال ضرب‌المثل فارسی "آب از چشمه گل‌آلود است" ممکن است در زبان‌های دیگر بی‌معنا باشد، بنابراین یافتن راهی برای بیان منظورتان به زبان مقصد، شما را به چالش خواهید کشید زیرا مجبور می‌شوید عمیق‌تر به کاوش در زبان مقصدتان بپردازید.

با مطالعه و کاوش در این تفاوت‌های فرهنگی، متوجه خواهید شد که دنیا بسیار بزرگتر و غنی‌تر است از آنچه که تصورش را می‌کردید. دانستن وجود چنین تفاوت‌هایی یک چیز است اما تجربه عمیق آنها درحین یادگیری یک زبان جدید، یک چیز دیگر.

با گذشت زمان، درک بیشتری از فرهنگ خودتان و سایر کشورها بدست خواهید آورد. شما یاد خواهید گرفت که دیدگاه‌های دیگران را درک کرده و به کلیشه‌های فرهنگ خودتان اعتماد نکنید. عادی‌سازی زبان و فرهنگ خود به‌گونه‌ای که گویی استاندارد همین است، آسان است. اما درحین یادگیری یک زبان جدید درک جدیدی هم از خودتان و هم از فرهنگ‌تان پیدا خواهید کرد.

یادگیری یک زبان جدید عزت نفس شما را افزایش می‌دهد.

یادگیری یک زبان می‌تواند عزت نفس و حوزه‌های دیگر زندگی‌تان را بهبود دهد. عزت نفس بالا می‌تواند علائم افسردگی را به حداقل رسانده و شما را تشویق به رشد و پیشرفت در زندگی حرفه‌ای و اجتماعی‌تان کند. هر کلمۀ جدیدی که به خاطر می‌سپارید و به درستی مورد استفاده قرار می‌دهید، اعتماد به نفس شما را تقویت می‌کند و با گذر زمان متوجه خواهید شد که احساس بهتری نسبت به خودتان و زندگی‌تان دارید.

درحالیکه یادگیری یک زبان جدید فرآیندی آهسته و گاها دشوار است، آن لحظات خاصی که با شخصی دیگر ارتباط برقرار می‌کنید یا متن ترانه‌ای را درک می‌کنید، می‌تواند روزی شاد برایتان بسازد. هنگامیکه در اثر یادگیری یک زبان جدید اعتماد به نفس‌تان بهبود پیدا کرده و به خودتان افتخار می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که در سایر حوزه‌های زندگی‌تان نیز پیشرفت کرده‌اید و همین امر یک حلقۀ بازخورد مثبت در طول روز برایتان ایجاد می‌کند. هر عادت مثبتی می‌تواند به دیگران سرایت کند و یادگیری زبانی جدید می‌تواند پایه و اساسی عالی برای شروع افزایش عزت نفس و کیفیت زندگی‌تان باشد.

تمرین کردن یک زبان جدید می‌تواند اضطراب اجتماعی شما را کاهش دهد.

غلبه بر اضطراب اجتماعی می‌تواند دشوار باشد، اما یادگیری یک زبان جدید یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با افراد جدید به روشی طبیعی است، در نتیجه در گفتگوهای‌تان با دیگران بهتر عمل خواهید کرد. درست است که خواندن و شنیدن مهارت‌های مهمی هستند، اما صحبت کردن یکی از حیاتی‌ترین مهارت‌های یادگیری یک زبان جدید است. هرچه بیشتر خودتان را وادار کنید که به زبان جدیدی که درحال یادگیری آن هستید، صحبت کنید، متوجه خواهید شد که اضطراب اجتماعی‌تان کمتر می‌شود.

صحبت کردن با دیگران به یک زبان جدید، شما را از منطقه راحتی‌تان خارج خواهد کرد. درحین یادگیری، وقتی به زبان جدید صحبت می‌کنید، به علت نداشتن تسلط کامل بر زبان جدید، آسیب‌‌پذیری تان بیشتر خواهد شد. در ابتدا ممکن است جملات را اشتباه بگویید اما در کل این روش تمرینی عالی برای یادگیری صحبت کردن است. حتی اگر بتوانید مکالماتی ابتدایی به زبان دوم‌تان انجام دهید، هنگام صحبت کردن به زبان مادری‌تان نیز قویتر خواهید شد، زیرا احساس می‌کنید که راحت‌تر است.

 

یاد می‌گیرید که عادات بد را ترک کنید.

مسائل مربوط به سلامت روان گاهی می‌تواند به این معنا باشد که مبتلایان با مدیریت زمان و داشتن انگیزه مشکل دارند و گاهی شرایط جدی‌تر است مانند اعتیاد و افسردگی. یادگیری یک زبان جدید می‌تواند یک ذهنیت هدفمند را برای شخص فراهم کند و بر سایر جنبه‌های زندگی نیز تاثیر مثبت داشته باشد.

اغلب یک اقدام مثبت، می‌تواند بدون زحمت به مزیت‌های بیشتری تبدیل شود. هنگامیکه شخص به صورت روزمره یادگیری یک زبان جدید را تمرین می‌کند، متوجه می‌شوید که پیشروی ساده‌تر خواهد شد، درعین حال عادات مفید دیگر ایجاد شده و بهره‌وری عمومی شخص بهبود پیدا خواهد کرد. این تمرین روزمره می‌تواند برای همه مفید باشد، اما برای کسانی که از اضطراب اجتماعی، افسردگی یا اعتیاد رنج می‌برند به طور خاص مفید خواهد بود. البته باید خاطر نشان کرد که یادگیری زبان جدید راه درمان نیست و شخصی که از اعتیاد رنج می‌برد بهتر است با متخصصی که می‌تواند به بهبود وی کمک کند، مشورت نماید.

داشتن یک ذهن قوی‌تر و خلاق‌تر

یادگیری یک زبان جدید گامی بزرگ در جهت کمک به محافظت از مغز و کمک به یادگیری موارد دیگر است. اثبات شده است که یادگیری زبان حجم ماده خاکستری مغز را افزایش می‌دهد که این ماده خاکستری برای حفظ اطلاعات، تفکر انتقادی و خلاقیت بسیار مهم است. به علاوه محققان دریافته‌اند که یادگیری زبان می‌تواند آلزایمر را به تاخیر انداخته و حتی شدت آن را در مقایسه با افرادی که دوزبانه نیستند، کاهش دهد.

مزایای یادگیری یک زبان جدید بسیار زیاد و همواره درحال افزایش هستند و امروز بهترین زمان برای شروع یادگیری یک زبان جدید است. تمرین روزمره می‌تواند به پیشرفت شما کمک کند. اینترنت اطلاعات بسیار زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد و می‌توانید به راحتی هر زبانی را که مایل هستید انتخاب کرده و شروع به یادگیری آن نمایید.

بهترین مزیت یادگیری زبان این است که لذت بخش است و می‌تواند راهی برای برقراری ارتباط با افراد جدید باشد. با توجه به مزایای بی‌شماری که یادگیری زبان برای سلامت روان دارد، امروز زمان خوبی برای آشنایی با فرهنگ‌های جدید و گسترش افق دیدتان است.