آیا می‎دانید مردم اتریش به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

نویسنده: فست مترجم عمومی دیدگاه: 0 مشاهده: 700 بار

پاسخ ساده و صریحی برای سوالِ "در اتریش مردم به چه زبانی صحبت می‌کنند؟" از کسانی که می‌دانند فرآیندهای پیچیده‌ی اجتماعی-تاریخی چه اثری بر تکامل هر ملتی می‌گذارد، دریافت نخواهید کرد. اما محتمل‌ترین پاسخی که ممکن است بشنوید این است که اتریشی آلمانی زبان رسمی اتریش است.

اگر قصد همکاری با مشتریانی از این کشور زیبا را دارید، یادگیری زبان آنها مهم است. اگر هدفتان سفر به اتریش و گردشگری است، نیاز به آموزش جدی زبان نخواهید داشت. اما در زمینه‌های مهمی مانند رسانه و آموزش، زبان آلمانی-اتریشی به عنوان زبان رسمی این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قصد دارید بهترین خدمات ترجمه را دریافت کنید، حتما به ارائه دهنده خدمات ترجمه خود خاطر نشان کنید که می‌خواهید مطالبتان به زبان آلمانی- اتریشی ترجمه شود زیرا زبان آلمانی- اتریشی تفاوت‌هایی در واژگان و واج‌ها با زبان آلمانی استاندارد دارد. برخی لهجه‌های محلی اتریش ممکن است حتی برای افراد آلمانی زبان پیچیده‌ و حتی کاملا نامفهوم باشد .

فهرست زبان‌های مورد استفاده در اتریش

علاوه بر زبان رسمی اتریش، افراد محلی این کشور به یک یا تمامی زبان‌های رایج در این کشور صحبت می‌کنند. به طور کلی سه زبان به عنوان زبان ملی غیررسمی در اتریش پذیرفته شده است:  

آلمانی

 درک زبان آلمانی-اتریشی برای کسانی که به زبان آلمانی استاندارد تسلط دارند، آسان است. بنابراین کسانی که به ترجمۀ باکیفیت اسناد فنی نیاز دارند، با مشکلی مواجه نخواهند شد. البته بهتر است از مترجمی که در زبان آلمانی- اتریشی تحصیل کرده است، استفاده کنید زیرا لهجه‌های محلی مختلفی در اتریش وجود دارد و ممکن است در هنگام ترجمه تفاوت‌هایی در واژگان وجود داشته باشد.

 اگر از مناطق روستایی اتریش دیدن کنید، متوجه تفاوت لهجۀ آنها با زبان رسمی اتریش خواهید شد. این تفاوت‌ها به دلیل وقایع تاریخی که کشور اتریش رخ داده، پدید آمده‌اند. اتریش از قرن 16 میلادی مرکز دولت‌های بانفوذ منطقه بوده است، چه آن زمان که موطن پادشاهی مشهور جهان به رهبری خاندان هابسبورگ بود، چه زمانی که مرکز امپراطوری روم مقدس بود، و چه آن زمان که در قرن 19 میلادی امپراطوری روم قدرتمند بود. امروزه نیز اتریش یکی از اعضای مهم اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. نکته‌ای که باید هنگام سفر به اتریش درنظر داشته باشید این است که با وجود اینکه اتریشی‌ها به زبان آلمانی صحبت می‌کنند، اما خودشان را اتریشی معرفی می‌کنند.

اتریشی- باواریایی

این زبان مادری غیررسمی، تاثیر زیادی بر زبان مورداستفاده در رسانه‌ها، ارتباطات رسمی و آموزش داشته است. کسانی که مایل به یادگیری این زبانِ بومی اتریش هستند، باید بدانند که گویش‌های اتریشی-باواریایی مرکزی تا اتریشی-باواریایی جنوبی بسیار متمایز از یکدیگر هستند. این زبان تنها زبان ملی غیررسمی اتریش است اما فقط هفت میلیون نفر به آن صحبت می‌کنند. در ایتالیا، سوئیس، مجارستان و آلمان نیز افرادی وجود دارند که به این زبان صحبت می‌کنند. تخمین زده می‌شود که تعداد کل افرادی که در سرتاسر اروپا به لهجه‌های مختلف اتریشی-باواریایی صحبت می‌کنند حدود 13 میلیون نفر است. به علت تعدد گویش‌ها، این زبان املای واحدی ندارد. بنابراین هنگامی که قصد ترجمه یا بومی سازی مطالب موردنظرتان در اتریش را دارید، باید زبان آلمانی را به عنوان زبان مقصد درنظر بگیرید.

آلمانیک

وقایع تاریخی و گسترش قبایل ژرمن باعث شد که در مناطق سوئیس، شوابن، فرانسه، ایتالیا، لیختن اشتاین و اتریش، بیش از 7 میلیون گویشور با گویش آلمانیک صحبت کنند. باوجود اینکه آلمانیک زبان رسمی اتریش محسوب نمی‌شود، اما مورد استفاده‌ی تقریبا 300000 نفر است.

زبان‌شناسان بیش از دوازده مورد را شناسایی کرده‌اند که از منطقه‌ای به منطقه دیگر بسیار متفاوت است و هریک از آنها دارای تفاوت‌های واج شناسی، گرامری و واژگانی هستند و این امر درک آنها را برای فردی که فقط با آلمانی استاندارد آشنایی دارد، دشوار می‌کند. آلمانیک نه تنها در اتریش بلکه در خارج از این کشور نیز مورد استفاده‌ی افرادی در ونزوئلا و ایالات متحده آمریکا است. درهرصورت، آگاهی از ویژگی‌های نوشتاری زبان آلمانیک، برای ترجمه صحیح متون خاص یا هدف قراردادن این گروه خاص از اتریشی‌ها ضروری است.

زبان مردم اتریش

به جز زبان‌های مذکور، از چه زبان‌های دیگری در اتریش استفاده می‌شود؟

انگلیسی

این زبان که بدون شک در دنیای مدرن امروز اجباری شده است، در اتریش نیز رواج دارد زیرا برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی از دوران ابتدایی در مدارس اتریش اجرا می‌شود. بنابراین تقریبا دو سوم اتریشی‌ها به زبان انگلیسی مسلط هستند. اگر برایتان جای سوال است که با وجود این تعداد زیاد از اتریشی‌هایی که به زبان انگلیسی تسلط دارند، امکان دارد که زبان رسمی این کشور زبان انگلیسی باشد؟ پاسخ قطعا خیر است. بااین وجود، اینکه اتریشی‌ها در سطح بسیار بالایی به زبان انگلیسی تسلط دارند، نشاندهنده‌ی جهت‌گیری این کشور به سوی جهانی شدن است.

مجاری

دوره‌ی مهمی از تاریخ اتریش به مجارستان مرتبط است. زیرا در قرن 19 و 20 میلادی به مدت 50 سال امپراطوری اتریش-مجارستان وجود داشت و پس از جنگ جهانی اول از بین رفت. بنابراین زبان مجاری نیز یکی از زبان‌های مورداستفاده اهالی اتریش است.

صربی

 بیش از 2 درصد جمعیت اتریش به زبان صربی صحبت می‌کنند، بنابراین این زبان به عنوان زبان اقلیت درنظر گرفته می‌شود. برآورد می‌شود که بیش از 500000 مهاجر صرب درحال حاضر در اتریش زندگی می‌کنند.

ترکی

به دلایل فرهنگی-تاریخی متعدد در طول تاریخ به ویژه گسترش دولت عثمانی در قرن شانزدهم، اتریش به خانۀ بسیاری از مردم ترک زبان تبدیل شد. اما ترکی زبان ملی اتریش نیست. آمارها نشان می‌دهد که تقریبا 2.3 درصد از جمعیت اتریش، اقلیت ترک زبان هستند که یکی از بزرگترین اقلیت‌های این کشور محسوب می‌شود. دولت اتریش نیز کارگران ترک زبان را تشویق به مهاجرت به اتریش می‌کند زیرا این سیاست مزایای زیادی به ویژه در صنعت ساختمان سازی برای کشور اتریش در پی دارد.

اسلوونیایی

بعضی از ایالت‌های اتریش یعنی کارینتیا و استایریا، محل زندگی بیش از 12000 اسلوونیایی شده و زبان آنها علاوه بر زبان رسمی اتریش، به یک زبان رسمی منطقه‌ای تبدیل شده است. اقلیت اسلوونیایی در اتریش تقریبا 0.3 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

شما به عنوان یک گردشگر در اتریش باید به چه زبانی صحبت کنید؟

سفر به یک کشور خارجی همواره با محدودیت‌های زبانی همراه است. همانطور که ذکر شد، خوشبختانه دو سوم مردم اتریش به زبان انگلیسی تسلط دارند و این امر اتریش را به کشوری راحت (از نظر زبان) برای گردشگران تبدیل کرده است. البته از آنجا که زبان رسمی نوشتاری اتریش، زبان آلمانی استاندارد است و برای ارتباطات رسمی، و علائم راهنمایی و رانندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گردشگران انگلیسی زبان ممکن است در این موارد با مشکلاتی مواجه شوند. اگرچه شانس ملاقات با یک فرد محلی که بتواند همه چیز را به زبان انگلیسی برایتان توضیح دهد بسیار زیاد است، زیرا در اتریش به ویژه در شهرهای بزرگ آن عده‌ی زیادی از مردم به زبان انگلیسی تسلط دارند.

گردشگران آلمانی زبان، به جز نیاز به عادت کردن به لهجۀ اتریشی آلمانی مشکل دیگری نخواهند داشت. البته اگر با کسانی برخورد کنند که به زبان آلمانی-اتریشی و باواریایی صحبت می‌کنند، ممکن است برقراری ارتباط برایشان کمی پیچیده شود.

سخن پایانی

تاریخ غنی اتریش به تنوع زبانی این کشور کمک کرده است. اگرچه زبان‌های آلمانی-اتریشی و باواریایی رایج‌ترین زبان‌های این کشور هستند، اما گروه‌های اقلیت زیادی در سرتاسر این کشور وجود دارند که به زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنند.

اگر به دنبال یک پاسخ صریح برای این سوال هستید که بالاخره کدام زبان در اتریش صحبت می‌شود؟ باید بگوییم که پاسخ به این سوال دشوار است، حتی زبان آلمانی نیز پاسخ کاملا صحیحی نیست. زبان مورداستفاده در اتریش ترکیبی از زبان‌ها و گویش‌هایی است که متاثر از عوامل تاریخی، سیاسی و اقتصادی پدید آمده‌اند و اکنون نیز به دلیل اهمیت روز افزون زبان انگلیسی و روند جهانی شدن، مردم این کشور زبان انگلیسی را دنبال می‌کنند.