9 استراتژی مهم برای یادگیری خودآموز یک زبان

نویسنده: فست مترجم عمومی دیدگاه: 0 مشاهده: 147 بار

در فکر یادگیری یک زبان جدید هستید اما نمی‌دانید از کجا و چطور شروع کنید؟

در گذشته زبانی را آموخته‌اید و اکنون قصد تقویت مهارت‌هایتان را دارید و به این فکر می‌کنید که چطور می‌توانید بدون کلاس و معلم این کار را انجام دهید؟

نکات ساده‌ی این مقاله به شما کمک می‌کنند تا یادگیری خودآموز یک زبان جدید را آغاز کرده و تا ماه‌ها و حتی سال‌ها انگیزه‌تان را حفظ کنید.

1-به ذهنتان نظم ببخشید

آیا تاکنون در مورد تغییر کردن زندگی از طریق مرتب کردن وسایل شنیده‌اید؟ یک کتاب با همین عنوان (The Life-Changing Magic of Tidying Up) نیز توسط یک نویسنده ژاپنی به نام ماری کوندو نوشته شده است که تاکنون میلیون‌ها نسخه از آن فروش رفته است. در دنیای ماری کوندو عمل ساده‌ی رهاکردن چیزهایی که مفید نیستند، راهی برای بهبود تمام جنبه‌های زندگی شماست. این توصیه برای یادگیری زبان نیز موثر است.

این سوال را از خودتان بپرسید: "در مورد یادگیری خودآموز زبان چه باوری نسبت به خودم دارم؟"

پاسخ‌هایی که به ذهنتان می‌آیند را یادداشت کنید و یکی یکی آنها را بررسی کنید تا ببینید آیا برایتان مفید هستند یا خیر. آنهایی که باعث احساس خوب و شادی شما می‌شوند را نگه دارید و مابقی را دور بیندازید.

با انجام این کار، ذهن شما مرتب شده و برای یک شروع جدید و مثبت آماده خواهد شد.

2-دلایل‌تان برای یادگیری یک زبان جدید چیست
احتمالا درحالیکه دارید این مقاله را می‌خوانید، بسیار هیجان زده نیز هستید تا یادگیری زبان جدید را آغاز کنید. بسیار عالی است. اما اجازه دهید یک سوال از شما بپرسم:

چرا می‌خواهید یک زبان جدید یاد بگیرید؟

شما باید دلایل خودتان برای یادگیری زبان را مشخص کنید و به آنها پایبند باشید، زیرا همواره در معرض حواس پرتی و از بین رفتن انگیزه هستید. کتاب‌ها و کلاس‌های کسل کننده‌ی آموزش زبان می‌توانند به راحتی انگیزه شما را از بین ببرند.

3-لوازم موردنیاز برای یادگیری زبان را تهیه کنید

هر پروژه جدیدی نیازمند ابزار مناسب است. یک دونده به کفش مناسب نیاز دارد، یک خیاط پارچه و چرخ خیاطی مناسب میخواهد و یک زبان آموز به دفترچه، فرهنگ لغت، کتاب آموزشی، و غیره نیاز دارد. برای صرفه جویی در هزینه می‌توانید از کتاب‌های آموزشی دست دوم استفاده کنید.

4-اپلیکیشن‌های آموزش زبان مناسب خودتان را پیدا کنید

به جز منابع آموزشی کاغذی، تلفن‌های هوشمند نیز ابزار خوبی برای یادگیری زبان هستند. مشهورترین اپلیکیشن یادگیری زبان Duolingo است. اما تنها به این برنامه بسنده نکنید. هر برنامه آموزش زبانی از سیستم آموزشی متفاوتی استفاده می‌کند. طیف وسیعی از برنامه‌های موجود را تست کنید تا دریابید که کدامیک برای شما مناسب‌تر و لذت‌بخش‌تر است. بهتر است برای برنامۀ مناسب خودتان هزینه کنید تا از برنامه‌های رایگانی استفاده کنید که برای شما مناسب نیستند.

یادتان باشد که اعلان‌های برنامه یادگیری زبان را غیرفعال کنید، زیرا ممکن است احساس بدی در مورد میزان پیشرفت تان به شما القا کنند، درحالیکه واقعا دارید خوب عمل می‌کنید.

5- داستان بخوانید

تحقیقات نشان داده است زبان آموزانی که در سطح مناسب مطالب زیادی را می‌خوانند یا می‌شنوند تا شش برابر سریعتر از کسانی که فقط کتاب های آموزشی و گرامر می‌خوانند، می‌توانند زبان را یاد بگیرند.

نکته مهم این است که مطالبی را انتخاب کنید که به آنها علاقه دارید.

از اینکه به سراغ چیزی بروید که فقط بخشی از آن را می‌توانید درک کنید، نترسید؛ فقط شروع کنید و به کمک فرهنگ لغت کم کم درک بیشتری پیدا خواهید کرد.

این کار مطمئنا چالش برانگیز است، اما هنگامی که برای یادگیری زبان به سراغ شنیدن و خواندن مطالبی که به آنها علاقه دارید بروید، شگفت زده خواهید شد که چقدر روند یادگیری برایتان لذت بخش شده و چقدر راحت‌تر و بیشتر خواهید آموخت.

6-موزیک هایی در زبان جدید گوش دهید

در میان سبک های مختلف موسیقی‌های زبان جدید جستجو کنید و سبک موردعلاقه خودتان را پیدا کرده سپس آن را پلی کرده و فقط لذت ببرید. پس از مدتی می‌توانید برای پیشروی بیشتر شروع به خواندن متن ترانه‌ها کنید، یا به مصاحبه‌های خواننده آن موسیقی گوش دهید و ....

7-طوری رفتار کنید که انگار قبلا آن زبان را یادگرفته‌اید

اکثر افراد گمان می‌کنند برای شروع صحبت کردن به یک زبان جدید باید مدت زمان زیادی صبر کنند. اما نیازی نیست که ابتدا زبان جدید را به طور کامل بیاموزید و سپس به خودتان اجازه صحبت کردن با آن را بدهید، می‌توانید خیلی ساده با بیان احساسات‌تان مانند گرسنگی، خستگی و غیره صحبت کردن را شروع کنید.

می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

1-نوشتن خاطرات روزانه یا توئیت کردن

2-ثبت خاطرات روزانه به صورت فایل صوتی

3-ساخت ویدیو برای رسانه‌های اجتماعی

آنچه مهم است این است که به خودتان نشان دهید که آماده صحبت کردن به زبان جدید هستید، نه اینکه منتظر باشید تا در آینده به سطح مشخصی برسید سپس صحبت کردن را آغاز کنید.

8- درگیر بودن با زبان جدید را به صورت روزانه تمرین کنید

در عین حال که باید از هر چیزی که به شما این احساس را می‌دهد که "به اندازه کافی خوب نیستید"، دوری کنید، اما مشغولیت روزانه با هر زبانی که به صورت خودآموز یادگرفته‌ام به من بسیار کمک کرده است. نیازی به خواندن روزانه 200 فلش کارت یا رسیدن به سطح 4 Duolingo نیست. فقط کافی است که هر روز درگیر کار کردن با زبان جدید باشید. به عنوان مثال، به رادیو گوش دهید، ویدیو تماشا کنید، یک صفحه از یک کتاب را بخوانید، گرامر تمرین کنید و غیره.

9-از رسانه‌های اجتماعی برای یادگیری زبان استفاده کنید

اکثر اوقات ما به شبکه‌های اجتماعی به عنوان عوامل حواس پرتی می‌نگریم. اما می‌توان جور دیگری نیز به آنها نگاه کرد. اکانت‌هایی را که محتوایی به زبان مدنظر شما منتشر می‌کنند، دنبال کنید و بدین ترتیب یک کتابخانه از مطالب جالب برای مطالعه در اختیار خواهید داشت. همزمان که پیشرفت می‌کنید و بهتر یاد می‌گیرید و اعتماد به نفس‌تان بیشتر می‌شود شروع به پست گذاشتن کنید.

 

از شروع کردن یادگیری یک زبان جدید نترسید. طولانی ترین مسیرها نیز با برداشتن اولین قدم آغاز می‌شوند. به خاطر داشته باشید که اولین استراتژی ذکر شده مهمترین آنهاست. یعنی اگر ذهن شما منظم شود و افکار محدود کننده ای که جلوی شروع کردن یا ادامه دادن یادگیری یک زبان جدید را می‌گیرند، کنار بگذارید ادامه مسیر بسیار راحت تر خواهد بود. بنابراین برای مورد اول به اندازه کافی و با حوصله وقت بگذارید. 

همچنین می توانید افکار محدود کننده ای را که در گذشته داشتید و با کنار گذاشتن آنها موفق به یادگیری یک زبان جدید شده اید، با ما در زیر همین پست در میان بگذارید تا راهگشای دیگران باشد.