زیرنویس هاردساب شده چه مزایایی دارد و چگونه ساخته میشود؟

نویسنده: فست مترجم کسب و کار دیدگاه: 0 مشاهده: 211 بار

احتمالا عبارت هاردساب کردن، الصاق یا چسباندن زیرنویس/ کپشن به ویدیو را شنیده‌اید. این کار یکی از گزینه‌های رایج در ویرایش نهایی ویدیوهای ترجمه شده است.

کپشن (caption)یک نوع زیرنویس است که برای افراد ناشنوا یا کم شنوا تهیه می‌شود.

در زیرنویس های رایج فقط دیالوگ‌ها به صورت متن روی ویدیو زیرنویس می‌شوند اما در کپشن گذاری جلوه‌های صوتی ویدیو مانند صدای زنگ، صدای آژیر آمبولانس و ... نیز به صورت نوشتاری در‌می‌آیند. زیرا در برخی از فیلم‌ها صداهای محیط بخش مهمی از حال و هوای فیلم هستند و کپشن‌گذاری به فرد ناشنوا/کم شنوا کمک می‌کند بهتر در جریان آن قرار بگیرند.

دو روش برای اضافه کردن کپشن/ زیرنویس به ویدیو وجود دارد که open و closed نامیده می‌شوند:

Closed: در این نوع زیرنویس‌گذاری که رایج‌تر نیز می‌باشد و در خیلی از سایت های دانلود فیلم مشاهده می‌کنید که باید زیرنویس را به صورت یک فایل جدا از فیلم دانلود کنید، مخاطب امکان فعال و غیرفعال کردن زیرنویس را دارد.

Open: در این نوع، زیرنویس/کپشن روی ویدیو چسبیده یا به اصطلاح هاردساب شده و امکان جدا کردن آن از ویدیو وجود ندارد. اگر فیلم/ویدیویی با زیرنویس هاردساب شده ارائه شود، دیگر نیازی به دانلود مجزای فایل زیرنویس فیلم نیست.

اگر بخواهید از زیرنویس‌گذاری باز استفاده کنید باید یک فایل با فرمت SRT آماده کنید. بر اساس پلتفرمی که ویدیو را در آن ارائه می‌کنید، مخاطبین شما می‌توانند ویدیو را با زیرنویس فعال یا غیرفعال تماشا کنند. اما گاهی اوقات مخاطب نمی‌داند که اصلا ویدیویی که ارائه کرده‌اید زیرنویس دارد یا خیر، یا گاهی مخاطب نمی‌داند که چطور زیرنویس را فعال کند. اینجاست که زیرنویس/ کپشن هاردساب شده بسیار مفید خواهد بود.

مزایای زیرنویس/کپشن هاردساب شده:

  • بسیار پیش می‌آید که مخاطب به علت ناآشنایی با زبان ویدیو و عدم وجود زیرنویس یا ناتوانی در فعال کردن زیرنویس موجود، از دیدن ویدیوی شما صرف نظر می‌کند. اما اگر زیرنویس/کپشن را روی ویدیو هاردساب کنید، زیرنویس همزمان با ویدیو به صورت خودکار پخش می‌شود، و دیگر خیالتان راحت خواهد بود که مخاطب حتما به زیرنویس دسترسی خواهد داشت، در نتیجه احتمال مشاهده ویدیوی شما بالا میرود. این موضوع به خصوص در ویدیوهای مربوط به معرفی محصولات شرکت‌تان بسیار مهم است. در این مقاله می‌توانید اهمیت زیرنویس‌گذاری برای ویدیوهای تبلیغاتی را مطالعه کنید.
  • اگر زیرنویس/کپشن هاردساب نشده باشد، اندازه، رنگ و نوع فونت به پلیر پخش کننده ویدیو بستگی خواهد داشت. اما در زیرنویس هاردساب شده شما می‌توانید موارد مذکور را خودتان انتخاب کنید تا بهترین حالت ممکن را با توجه به صحنه‌های ویدیو برگزیده باشید و راحتی بیشتری برای مخاطب‌تان فراهم کنید.
  • برخی پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام قابلیت پذیرش زیرنویس جدا از ویدیو را ندارند، بنابراین اگر برای مخاطبان خود در اینستاگرام ویدیو تهیه می‌کنید، زیرنویس/کپشن هاردساب شده این مشکل را حل می‌کند. در واقع زیرنویس/کپشن هاردساب شده با هر نوع پلتفرمی سازگار است.
  • یکی از مزایای دیگر استفاده از زیرنویس/کپشن هاردساب شده این است که می‌توانید نام خودتان یا شرکت‌تان را در میان جملات زیرنویس درج کنید و از آنجا که زیرنویس هارساب شده را نمی‌توان از ویدیو جدا کرده و تغییر داد، راهی مناسب برای حفظ حق کپی رایت‌تان است.

 

اگر نگران سئوی محتوایتان و دیده شدن آن توسط موتورهای جستجو هستید، می‌توانید در کنار ویدیوتان با زیرنویس هاردساب شده، فایل SRT آن را نیز در پلتفرم موردنظرتان آپلود کنید. بدین ترتیب موتورهای جستجو همچنان می‌توانند محتوای شما را خوانده و رتبه بندی کنند.

به خاطر داشته باشید که یوتیوب نمی‌تواند زیرنویس هاردساب شده را به صورت خودکار ترجمه کند. بنابراین اگر این موضوع برایتان حائز اهمیت است، حتما فایل SRT را نیز آپلود کنید.

 

اگر ترجمه و زیرنویس ویدیوهای خود را به فست مترجم می‌سپارید، خیالتان راحت باشد که علاوه بر ویدیوی با زیرنویس هاردساب شده، نسخه SRT را نیز تحویل خواهید گرفت.

 

 

چگونه می‌توانید زیرنویس را روی ویدیو هاردساب کنید؟

افزودن زیرنویس/کپشن به ویدیو یک فرآیند چند مرحله‌ای به شرح زیر است:

1-دیالوگ‌های ویدیوی خود را ترنسکرایب (رونویسی) کنید.

2-در صورت نیاز، متن رونویسی شده را به زبان مقصد ترجمه کنید.

3-فایل SRT همزمان با ویدیو را تهیه کنید.  

4-با استفاده از نرم افزارهای موجود برای هاردساب کردن زیرنویس، محل قرارگیری زیرنویس را تنظیم و فایل را اکسپورت کنید.

البته راه ساده‌تری نیز وجود دارد. فست مترجم خدمات ترجمه، تنظیم و هاردساب زیرنویس را با هزینه‌ای مقرون به صرفه برایتان انجام می‌دهد.

 

اگر تمایل دارید که تهیه زیرنویس برای ویدیوهای‌تان و هاردساب کردن آنها را به فست مترجم بسپارید کافی است:

ابتدا در وب سایت فست مترجم ثبت نام کنید.

 سپس به پروفایل خود وارد شده و از قسمت ثبت سفارش ویدیوی خود را آپلود کنید و گزینه الصاق زیرنویس به ویدیو را انتخاب کنید.

در فست مترجم شما می‌توانید استایل دلخواه خود را برای زیرنویس ویدیوتان انتخاب کنید.

 هنگامی که زیرنویس هاردساب شده به ویدیو آماده شد به شما اطلاع داده خواهد شد و می‌توانید ویدیوی نهایی خود را دانلود کنید.

 همچنین می‌توانید ویدیوهای خود را از طریق تلگرام و واتس اپ برای ما ارسال کنید.