رونویسی یا ترنسکرایب ویدیو چیست؟

نویسنده: فست مترجم کسب و کار دیدگاه: 0 مشاهده: 137 بار

ترنسکرایب ویدیو، فرآیند تبدیل عناصر گفتاری یا گاهی اوقات سایر صداهای یک ویدیو به متن است. کسب‌وکارهای مختلف، دلایل متعددی برای ترنسکرایب ویدیوهای‌شان دارند. معمولا اغلب به این دلیل است که می‌خواهند برای ویدیوهای خود زیرنویس تهیه کنند یا آنها را به زبان دیگری ترجمه و دوبله کنند.

تفاوت‌های اصلی ترنسکرایب ویدیو و ترنسکرایب فایل صوتی در چیست؟

معمولا فرآیند ترنسکرایب ویدیو مشابه ترنسکرایب فایل صوتی یا پادکست است اما ممکن است تفاوت‌هایی نیز وجود داشته باشد:

  • کیفیت پایین صدای ویدیو
  • وجود چندین گوینده در یک ویدیو
  • وجود نویز در پس زمینه ویدیو
  • ترنسکرایب ویدیوهای تخصصی

ترنسکرایب ویدیوهایی با کیفیت پایین صدا

در عصر ارتباطات آنلاین، پروژه‌های زیادی برای ترنسکرایب کننده‌های حرفه‌ای وجود دارد و می‌توانند از جلسات آنلاین رونوشت تهیه کنند. اما به دلیل پایین بودن پهنای باند اینترنت، ممکن است در پس زمینۀ ویدیوی این جلسات نویز وجود داشته باشد یا کیفیت صدای ویدیو پایین باشد. بنابراین کسانی که کار ترنسکرایب یک ویدیو را انجام می‌دهند ممکن است با چالش‌های بیشتری نسبت به کسانی که ترنسکرایب فایل صوتی انجام می‌دهند، مواجه باشند.

مقابله با نویز پس زمینه هنگام ترنسکرایب ویدیو

 معمولا هنگامی که یک فایل صوتی یا پادکست تولید می‌شود، سازنده به کیفیت صدا توجه دارد، در نتیجه نویزهای موجود را برطرف می‌کند. اما کسانی که ویدیو تولید می‌کنند بیشتر به عناصر بصری و دیالوگ‌ها برای انتقال پیام تکیه دارند، یا کسانی که جلسات آنلاین برگزار می‌کنند به محتوا و خودِ جلسه بیشتر توجه دارند تا کیفیت ویدیوی ضبط شده، بنابراین احتمال وجود نویز در پس زمینه این ویدیوها بیشتر است و این امر می‌تواند برای کسانی که بعدا باید ویدیو را ترنسکرایب کنند، دردسر ساز شود.

ترنسکرایب ویدیوهایی که چندین گوینده دارند

درحالیکه ترنسکرایب ویدیو میتواند به طور کلی سخت‌تر از ترنسکرایب فایل صوتی باشد، اما به لطف وجود عناصر بصری می‌توان گوینده را درحالیکه صحبت‌هایش را می‌شنوید، مشاهده نیز کنید و این کار را ساده‌تر می‌کند.

ترنسکرایب ویدیوهای تخصصی

ترنسکرایب ویدیوهای تخصصی از ترنسکرایب فایل‌های صوتی تخصصی آسان‌تر است، باز هم به یمن وجود عناصر بصری. وجود عناصر بصری در ویدیو امکان دیدن و شنیدن همزمان موضوع مورد بحث را برای ترنسکرایب کننده فراهم می‌آورد، درحالیکه در فایل صوتی چنین امکانی وجود ندارد.

البته به دلیل ماهیت بسیار متنوع ویدیوها، این سادگی همواره فراهم نیست. به عنوان مثال ویدیویی که یک جلسۀ تیم پزشکان ضبط شده و مملو از اصطلاحات پزشکی است، بعید است که بتواند سرنخی در مورد معنای اصطلاحات استفاده شده در جلسه ارائه دهد. بااین وجود، یک ویدیوی علمی که در آن مفاهیم مورد بحث به صورت تصویری نیز نشان داده شده‌اند، کار را برای ترنسکرایب کننده راحت‌تر می‌کند.

بااین وجود، درحالیکه ترنسکرایب ویدیوهای تخصصی می‌تواند ساده‌تر از ترنسکرایب فایل‌های صوتی تخصصی باشد، ضروری است که ترنسکرایب کننده دانش تخصصی مورد نیاز را نیز داشته باشد.

روش‌های مختلف ترنسکرایب ویدیو

خواه خودتان یک تازه کار در ترسکرایب ویدیو باشید، خواه به دنبال خدمات حرفه‌ای برای ترنسکرایب ویدیو باشید، دانستن روش‌های مختلف انجام این کار مفید خواهد بود:

  • استفاده از نرم‌افزار برای ترنسکرایب ویدیو
  • استفاده از خدمات حرفه‌ای برای ترنسکرایب ویدیو
  • ترنسکرایب ماشینی ویدیو و سپس ویرایش آن توسط انسان
  • انجام ترنسکرایب ویدیو توسط خودتان

انتخاب یکی از روش‌های فوق بستگی به بودجه و زمان شما دارد.

استفاده از نرم‌افزار برای ترنسکرایب ویدیو

استفاده از نرم‌افزارهای ترنسکرایب ویدیو اغلب انتخاب کسانی است که زمان کمی دارند. با استفاده از ماشین‌ برای ترنسکرایب ویدیو، اغلب کار ترنسکریپشن سریعتر از زمانی که از یک انسان برای ترنسکرایب ویدیو استفاده می‌شود، تکمیل می‌گردد. در این روش، هم خدمات رایگان و هم خدمات دارای هزینه وجود دارد. واضح است که کیفیت کار کاملا متفاوت خواهد بود. به طور کلی اگر حجم کاری که باید ترنسکرایب کنید بالاست و فرصت کمی در اختیار دارید، روش ترنسکرایب ویدیو با استفاده از نرم‌افزار می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

استفاده از خدمات حرفه‌ای برای ترنسکرایب ویدیو

اگر کیفیت، اولویت اصلی شماست، استفاده از ترنسکرایب کننده انسانی حرفه‌ای روش مناسب شما خواهد بود. هنگامیکه سخن از تفکر انتقادی به میان می‌آید، انسان‌ها نسبت به ماشین‌ها برتری دارند. انسان‌ها می‌توانند هنگامیکه کیفیت صدای ویدیو پایین و کلمات نامفهوم هستند، استنباط کرده و کلمات را به طور صحیح تشخیص دهند، کاری که اغلب ماشین‌ها از عهده آن برنمی‌آیند. به عنوان مثال زیرنویس‌های خودکار که توسط یوتیوب تولید می‌شوند، اغلب در ویدیوهای با کیفیت پایین، دارای خطا هستند.

من فکر نمی‌کنم که خدمات ترنسکرایب رایگان وجود داشته باشد. بنابراین، این روش به صرف هزینه نیاز دارد. اما با استفاده از این روش از کیفیت کار اطمینان خواهید داشت.

ترنسکرایب ماشینی ویدیو و سپس ویرایش آن توسط انسان

اگر عجله دارید و کیفیت نیز برایتان مهم است، می‌توانید از ترکیب ترنسکرایب ماشینی/انسانی بهره ببرید. در این روش شما ابتدا از یک نرم افزار ترنسکرایب ویدیو برای تهیه متن ویدیو استفاده می‌کنید، سپس متن و ویدیو را به یک ترنسکرایب کننده انسانی میسپارید تا خطاهای احتمالی را یافته و ویرایش کند.

به عنوان مثال نرم‌افزارهای رایگان زیادی وجود دارد که می‌توانند ویدیوهای یوتیوب را ترنسکرایب کنند. بدین ترتیب می‌توانید به سرعت و بدون هیچ هزینه‌ای محتوای ویدیو را به متن تبدیل کنید. سپس برای افزایش کیفیت متن ترنسکرایب، می‌توانید آن را به یک ترنسکرایب کننده حرفه‌ای بسپارید تا دقت آن را بررسی کرده و خطاهای احتمالی را تصحیح کند. در نتیجه، ضمن اینکه ترنسکرایب ویدیوهای یوتیوب را با کیفیت بهتری بدست خواهید آورد، هزینه کمتری نسبت به زمانی که از ابتدا این کار را به یک ترنسکرایب کننده انسانی بسپارید، خواهید پرداخت.

خودتان ویدیو را ترنسکرایب کنید

این روش مختص کسانی که است که علاقه‌مند به ترنسکرایب ویدیو هستند. در این روش شما با سرعت متناسب خودتان کار را انجام می‌دهید و هیچ هزینه‌ای به جز زمانی که صرف می‌کنید، پرداخت نخواهید کرد.

اگر علاقه مند هستید که بدانید چطور می‌توانید ویدیوهای یوتیوب یا هر ویدیوی دیگری را می‌توانید ترنسکرایب کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اصول ترنسکرایب ویدیو را بیاموزید.
  • ابزارهای لازم برای ترنسکرایب ویدیو را تهیه کنید.
  • یک نرم افزار پُر کردن خودکار متن تهیه کنید.
  • ویدیوی موردنظر را ترنسکرایب کنید.
  • متن آماده شده را ویرایش کنید.

یادگیری اصول ترنسکرایب ویدیو

قبل از هر چیز باید مهارت شنیداری و نوشتاری‌تان در زبان موردنظر به اندازه کافی خوب باشد. سپس یک دوره آموزشی ترنسکرایب را بگذرانید تا بیاموزید که چگونه بخش‌هایی از ویدیو را که واضح نیست یا نویز دارد، تفسیر کنید و غیره.

ابزارهای لازم برای ترنسکرایب ویدیو را تهیه و تنظیم کنید

پس از تهیه ملزومات ترنسکرایب ویدیو (پلیر مناسبی برای پخش ویدیو) باید تنظیمات لازم را انجام دهید. مهمترین ابزار، داشتن روشی سریع و کارآمد برای پخش و متوقف کردن ویدیو است، به عنوان مثال تنظیم کلیدهای میانبر صفحه کلید.

یک نرم افزار پُر کردن خودکار متن تهیه کنید

یکی دیگر از ابزارهای ضروری برای ترنسکرایب ویدیو، نرم افزار پُر کردن خودکار متن است. این نرم افزارها به شما اجازه می‌دهند که بخشی از متن را وارد کنید و آنها مابقی آن را تکمیل می‌کنند. فرض کنید می‌خواهید یک ویدیو در مورد دورکاری را ترنسکرایب کنید. نرم افزار را طوری تنظیم کنید که هر بار " rw" را وارد کردید، کلمه remote working را تایپ کند. این کار باعث صرفه جویی زیادی در زمان خواهد شد.

ویدیوی موردنظرتان را ترنسکرایب کنید

پس از تنظیم نرم افزارهای موردنیاز، شروع به تایپ کنید. ترنسکرایب دقیق ویدیوها مستلزم این است که ترنسکرایب کننده با دقت گوش کند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که عوامل حواس پرتی را به حداقل رسانده‌اید و می‌توانید به طور کامل روی کارتان تمرکز کنید. یادتان باشد که برای حفظ تمرکز لازم، نیاز است که به طور منظم استراحت کنید. معمولا تایپ یک ساعت محتوای ویدیویی، 4 ساعت طول می‌کشد. پس با استراحت کردن، ذهنتان را سرحال و کارآمد نگه دارید.

متن ترنسکرایب را ویرایش کنید

تایپ کردن متن ویدیو، آخرین مرحلۀ ترنسکرایب ویدیو نیست. پس از تایپ، باید متن را ویرایش کنید. متن آماده شده را پیش روی خود قرار دهید و ویدیو را پخش کرده و مطابقت متن و دیالوگ های ویدیو را بررسی کنید و در صورت لزوم اشتباهات را تصحیح کنید. فقط در این صورت است که می‌توانید مطمئن شوید که ترنسکرایب را به شکلی صحیح و دقیق انجام داده اید.

خدمات ترنسکرایب ویدیو/فایل صوتی در فست مترجم

 اگر به دنبال خدمات حرفه‌ای ترنسکرایب ویدیوهای مدنظرتان هستید، فست مترجم با دارا بودن مترجمان و ترنسکرایب کننده های حرفه‌ای در حوزه‌های متنوع می‌تواند به شما کمک کند. خدمات ترنسکرایب ما تماما توسط مترجمین و ترنسکرایب کننده های انسانی انجام می‌شود و تمرکز ما بر سرعت و دقت بالا و تضمین کیفیت است. ما در فست مترجم می‌توانیم در زمینه ترنسکرایب انگلیسی، عربی، ترکی و همچنین رونویسی فارسی ویدیوها به شما کمک کنیم.

خلاصه:

اگر به ترنسکرایب ویدیوهای مدنظرتان نیاز دارید چند روش پیش روی شماست:

  • استفاده از نرم‌افزار برای ترنسکرایب ویدیو
  • استفاده از خدمات حرفه‌ای برای ترنسکرایب ویدیو
  • ترنسکرایب ماشینی ویدیو و سپس ویرایش آن توسط انسان
  • انجام ترنسکرایب ویدیو توسط خودتان

طبق تجربۀ من، قابل اعتمادترین روش ترنسکرایب، استفاده از خدمات حرفه ای است که توسط انسان انجام می‌شود.

 

تجربیات و نظرات خود را با در میان بگذارید...