ترجمه چه تاثیری بر زندگی ما دارد؟

نویسنده: فست مترجم کسب و کار دیدگاه: 0 مشاهده: 200 بار

هر ساله 30 سپتامبر، در سرتاسر دنیا جشنی برگزار می‌گردد که در ابتدا به افتخار کشیش جروم به رسمیت شناخته شد اما به مرور به جشنی فرامرزی و فرامذهبی تبدیل گشت، روز جهانی ترجمه .

شاید مردم ارتباط ترجمه با زندگی روزمره‌ی خودشان را درک نکنند، اما حقیقت این است که هیچ چیز در زندگی وجود ندارد که به نوعی با ترجمه ارتباط نداشته نباشد. در این مقاله چند واقعیت را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا به اهمیت ترجمه در زندگی‌تان پی ببرید.

 

جان انسان‌ها را نجات می‌دهد- یکی از پروژه‌ها‌ی بزرگ تجزیه و تحلیل خوراک اخبار برای شناسایی عبارات یا کلمات خاصی است که به تشخیص بحران‌های سلامت جهانی کمک و در نتیجه از زندگی ما محافظت می‌کنند. مترجمانی که در مراکز بهداشت بین المللی یا دولتی مشغول به کار هستند، اسناد مختلفی را ترجمه می‌کنند، بنابراین به کشورهای مختلف برای تبادل و درک ایده‌های شان در مورد بهداشت عمومی کمک می‌نمایند.

 

ترجمه، به صلح جهانی کمک می‌کند- هرساله کشورهای پیشرو در سازمان های بین‌المللی، رویدادهایی را برای تقویت روابط بین‌المللی برنامه‌ریزی می‌کنند. حفظ روابط بین‌المللی بدون درک متقابل امکان‌پذیر نیست. نقش مترجمان کتبی و مترجمان شفاهی آن سازمان‌ها بسیار مهمتر از آن است که تصور می‌کنیم. مترجمان کتبی، مسئول انتقال دقیق معنای مفاد قراردادهای صلح هستند تا برای تمامی طرفین قرارداد، قابل اعتماد به نظر برسند. مترجمان شفاهی، در برقراری ارتباط بین رهبران جهان نقش دارند، بدین‌سان که به آنها کمک می‌کنند تا افکار و ایده هایشان را به واضح‌ترین روش ممکن بیان کنند و برای خودشان و کشورهایی که نمایندگی شان را بر عهده دارند، تاثیری قوی برجای بگذارند.

 

ترجمه، در طول انتخابات ضروری است- در بسیاری از کشورها ترجمه، نقش واقعا مهمی در سیاست ایفا می‌کند، به عنوان مثال در ایالات متحده امریکا. زبان رسمی این کشور انگلیسی است اما ایالت‌هایی در این کشور وجود دارند که بیشتر از زبان اسپانیایی استفاده می‌کنند مانند فلوریدا، جورجیا، کارولینا و آلاباما. نامزدهای ریاست جمهوری این کشور، از مترجمان شفاهی برای ارتباط با رای دهندگانی که به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند استفاده کرده و به مردم در تصمیم‌گیری نهایی کمک می‌کنند.

 

ترجمه، فرصت شغلی ایجاد می‌کند- ارزش تقریبی بازار ترجمه در سال‌های گذشته، در حدود 33 میلیارد دلار بوده است. بیش از 25 هزار آژانس در جهان وجود دارد که خدمات ترجمه کتبی و شفاهی ارائه می‌دهند، بنابراین به کاهش بیکاری در جهان کمک می‌کنند. به علاوه، آنها افرادی را استخدام می‌کنند که می‌توانند به گونه‌ای کارآمد اطلاعات مربوط به امور مالی، فروش، فناوری، بازاریابی، مدیریت پروژه، فنی و مهندسی و ... را ترجمه کرده و اقتصاد جهانی را تقویت کنند.

 

ترجمه، اقتصاد جهان را تقویت می‌کند- همانطور که پیشتر اشاره شد، دنیای اقتصاد نمی تواند بدون ترجمه، پایدار بماند. فقط کافی است یکی از شرکت‌های Fortune 500 company را انتخاب کرده و وب سایت آن را بررسی کنید، خواهید دید که دو زبانه است یا کارگرانی را استخدام می‌کند که به زبان‌های دیگر صحبت می‌کنند. بدون استفاده از ترجمه، آن شرکت‌ها نمی‌توانند انتظارات مشتریان و سهامداران خود را برآورده کنند.

 

ترجمه، داستان‌های عاشقانه خلق می‌کند- ترجمه، می‌تواند باعث عاشق شدن افراد شود؛ خواه به خاطر یک شعر عاشقانۀ ترجمه شده، خواه به خاطر یک کارت تبریک زیبا، ترجمه، می‌تواند جرقۀ عشق را بین افراد شعله‌ور کند. همانطور که می‌دانید، عشق هیچ مانعی نمی‌شناسد. اگر ترجمه وجود داشته باشد و افراد را به یکدیگر پیوند بدهد، همیشه این فرصت وجود دارد که دو نفر، گفتگوی دلپذیر میان زبانی و فرهنگی با یکدیگر داشته باشند.

 

ترجمه، ایمان ما را حفظ می‌کند- کتاب مقدس مسیحیان، قرآن و بسیاری از کتب مقدس دیگر، به اکثر زبان‌های امروزی ترجمه شده‌اند، بدین سان در دسترس و قابل درک برای همگان هستند.

 

ترجمه، ما را سرگرم می‌کند- به عنوان مثال، امروزه ورزش بیش از هر زمان دیگری بین‌المللی شده است. جذب یک ورزشکار از سایر نقاط زمین مشکل نیست، اما برقراری ارتباط با او نیازمند ترجمه است. به همین دلیل ورزشکاران، مترجمانی را استخدام می‌کنند تا در هنگام جا به جایی بین کشورهای مختلف یا انجام مصاحبه به آنها کمک کنند. سایر منابع سرگرمی، مانند کتاب‌ها و فیلم‌ها نیز نیازمند ترجمه هستند. اگر کتاب هری پاتر به سایر زبان‌ها ترجمه نمیشد، هرگز به این محبوبیت و موفقیت دست نمی‌یافت.

 

در نتیجه، می‌توانیم بپذیریم که ترجمه تا حدودی نادیده گرفته شده است، درحالیکه برای توسعۀ جهانی حیاتی است. ما از همه مترجمان کتبی و شفاهی قدردانی می‌کنیم، کسانی که به گونه‌ای بر زندگی ما تاثیر می‌گذارند که ما حتی از آن آگاه نیستیم و به مردم سراسر جهان کمک می‌کنند تا تلاش‌های شان را به نام فردایی بهتر باهم متحد کنند.

 

ترجمه متن، ترجمه مقاله،  ترجمه ویدیو،  ترجمه فایل صوتی